luni, 26 aprilie 2010

Cineva este responsabil! Cine?


Responsabilitatea subliniază în primul rând problema naturii legăturii pe care noi, ca indivizi, o întreţinem cu actele noastre. Întrebarea este: suntem responsabili numai pentru actele pe care le-am comis direct sau responsabilitatea se impune şi prin lipsa (noastră) voită de la actele care ne privesc în mod (in)direct?

Fără a insista mult pe acest prim aspect, sensul comun al responsabilităţii desemnează o anumită maturitate psihologică, facultatea de a judeca bine şi de a lua decizii rezonabile. În baza acestui temei, ceea ce vreau să subliniez e faptul că, pe lângă faptul că trebuie să fim responsabili faţă de actele pe care le-am comis în mod direct, mai există şi un alt aspect la fel de important, şi anume acela care impune responsabilităţii actele care ne privesc în mod (in)direct! Şi anume: responsabilitatea socială! Acest tip de responsabilitate, ca să nu mai vorbesc de primul tip, a fost cu totul uitat! Asta dacă a existat vreodată! Ah, noi suntem cei care l-au uitat, sau mai bine zis nu l-am avut!

De ce trebuie să mă implic în acţiuni sociale, în acte umanitare, în activităţi ecologice, în demonstraţii etc., atâta timp cât toate acestea se presupune că nu mă privesc pe mine în mod direct? Sau, ar trebui să mă privească în mod direct? Ar trebui să-mi manifest responsabilitatea faţă de astfel de activităţi?

Răspunsul este: DA!

Argumente:
- Responsabilitatea este o condiţie a naturii noastre, ca indivizi care facem parte dintr-un grup (oricum s-ar numi acest grup: familie, organizaţie etc.) în raportul sau în legătură cu ceilalţi. Suntem în legătură pentru că nu suntem singuri! Pentru a fi în legătură însă, trebuie să ne implicăm!
- Implicarea este o condiţie a existenţei responsabilităţii: trebuie să ne implicăm pentru a menţine şi a dezvolta relaţia pe care o avem cu ceilalţi.
- De responsabilitate proprie, avem nevoie: orice acţiune făcută de ceilalţi, şi care mă afectează în mod direct, mă exclude (chiar şi parţial) din legătura pe care am stabilit-o! Dacă nu particip, atunci sunt exclus! Deciziile pe care le iau alţii pentru mine s-ar putea să nu coincidă cu ceea ce îmi doresc eu! Şi atunci trebuie să fiu prezent! Adică să mă implic! Responsabil!
- Şi mai trebuie să fiu informat! Să găsesc informaţia! Neinformarea nu este o scuză! Si e foarte uşor să fiu ignorant! De fapt asta ne şi defineşte, cam pe toţi!
- Oricare ar fi sentimentul meu faţă de social, politic, umanitate etc., trebuie să consider aceste elemente „indirecte”, care fac parte atât din persoana mea cât şi din persoana celuilalt, întotdeauna ca un scop şi niciodată ca un mijloc. Asta înseamnă a acţiona din datorie! Pentru că întotdeauna eşti dator! Respekt!

Nu înţelegem pentru că nu vrem să înţelegem! Sau suntem proşti!
Nu suntem responsabili pentru că e mai uşor să fi iresponsabil! „Las’ să facă alţii!”
Nu participăm pentru că suntem ocupaţi! Întotdeauna cu altceva! Cu nimic adică!
Suntem pentru că suntem! Şi mai toţi se mulţumesc cu asta!

Oricum, sloganul „Guvernu’ suge roşia” afişat la campania ecologică (Zi de luptă pentru Roşia Montană) din 25 aprilie de la Cluj în care Videanu şi-a luat roşia-n gură, mi se pare cea mai responsabilă acţiune manifestată în ultimul timp! Respekt!

http://www.youtube.com/watch?eurl=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fuser%2Fmedinafunky&feature=player_profilepage&v=Cx7wekiolh4#!


Fii şi tu măh liber să fii responsabil!!!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu